Wednesday, 30 January 2013


 Cara-cara memasak rumpai laut

Emmm. untuk mereka yang kurang faham macammana mau masak tu rumpai laut.. yalah kadang kalau hanya membaca jak tak nampak caranya tak faham kan...so saya uploadkanlah untuk korang cara-cara mau masak rumpai laut ni. Selepas dimasak macam-macam yang boleh korang buat contohnya puding ka, masker ka atau pun sup. Semuanya ikut kreativiti koranglah. Apalagi meh kita tengok...


video

cara-cara masak rumpai laut

kolagen mentah (rumpai laut)

 
 
 
 
APA ITU KOLAGEN MENTAH??
 
 
 
Merupakan rumpai laut yang diusahakan secara organik dan memiliki manfaatnya yang tersendiri dalam bidang perubatan, kecantikan, makanan dan banyak lagi.
 
ANTARA KELEBIHAN RUMPAI LAUT
  • mencantikkan kulit
  • melicin dan menegangkan kulit
  • menurunkan tahap kolestrol dalam tubuh badan
  • meningkatkan sel rawan, legamen dan otot
 
ANTARA KHASIAT RUMPAI LAUT (KOLAGEN MENTAH)
 
Kalau korang mahu tahu, terdapat banyak khasiat yang kita boleh perolehi daripada rumpai laut ni. Antaranya:
  • memiliki nutrisi 10 x berbanding dengan sirip ikan yu
  • ada kolagen dan antioksida
  • ada vitamin A
  •  protein
  • Omega 3 dan 6
  • kandungan serat yang tinggi 
  • DAN YANG PALING PENTING IANYA TELAH DIIKLANKAN DI NONA PADA 12 MEI 2012.   

Puding strawberry





                                         Puding strawberry with pure marine collagen

 
Bahan-bahan

100g rumpai yang direndam semalaman
1 liter @ 1 kotak susu strawberry (tapi kalau rasa mau guna perisa lain pun boleh juga)
13 sudu gula (sudu biasa) *boleh adjust ikut tahap kemanisan masing-masing

cara masak

masak 100g rumpai hingga cair dengan 1.5 @ 2 liter air
bersama daun pandan (untuk bagi lagi wangi)
pastu masukkan la susu dan gula
pastu kasi sejuk dulu dan simpan dalam peti ais


Puding/agar-agar rumpai laut 

p/s: Selamat mencuba